Pirateria
Cele mai frecvente intrebari, adresate BSA Hotline va ofera infromatiile de rigoare
-
Pirateria muzicala este un termen general folosit pentru a descrie o incalcare a drepturilor de autor si conexe protejate prin lege si care consta in reproducerea si exploatarea neautorizata a produselor purtatoare de astfel de drepturi.
Reproducerea si comercializarea inregistrarilor sonore sau audiovizuale, fara acordul titularilor de drepturi, este interzisa de lege sub sanctiunea pedepsei cu inchisoarea. Limitele pedepsei sunt stabilite de autoritati in functie de anumite criterii cum ar fi: scopul comercial, consecintele deosebit de grave, actele repetate de piraterie, etc.
Cele mai raspindite forme de piraterie sunt cele cu produse fizice si pirateria digitala.
Pirateria cu produse fizice
Este forma de piraterie clasica si are loc atunci cand o persoana realizeaza produse pirat - copii neautorizate dupa produsele protejate - cu scopul de a le distribui. Legea condamna nu numai actele de reproducere si distribuire neautorizata, dar si detinerea, transportul, promovarea prin anunturi a marfurilor pirat cu scopul de a fi comercializate.
Pirateria pe mediul digital/online
Comunicatiile online, precum si posibilitatea de a dispune de produsele protejate sub forma unei informatii digitale, au facilitat exploatarea operelor si produselor protejate de legea dreptului de autor si a drepturilor conexe in mediul digital.
Cel mai frecvent, acest lucru se intampla atunci cand utilizatori individuali folosesc programe de tip DC++, Torrent, etc. si pun in share fisiere si directoare din hard-discul calculatorului care contin si opere muzicale protejate. Astfel, acestea devin disponibile publicului larg care le poate lua direct din calculatorul celui care le pune la dispozitie.
Pirateria software este copierea ilegala a programelor originale sau contrafacerea si distribuirea neautorizata a programelor de calculator. Pirateria de soft se refera de asemenea si la situatia in care o persoana executa mai multe copii decat sunt permise, sau cand imprumuta o copie a unui program de la altcineva.
-
Fara consimtamintul autorului sau al altui titular al dreptului de autor si fara plata remuneratiei de autor, se permite:
- reproducerea temporara a operelor;
- reproducerea operelor in scopuri personale;
- reproducerea reprografica de catre biblioteci, arhive si de alte institutii;
- utilizarea programelor pentru calculator si a bazelor de date in conformitate cu destinatia acestora, inclusiv pentru a corecta erorile, achizitorul legal.
De asemenea, sunt permise, fara consimtamintul autorului sau al altui titular al dreptului de autor si fara plata vreunei remuneratii, urmatoarele actiuni:
- utilizarea unor citate scurte in cadrul unei alte opere in scopul realizarii opiniilor critice sau recenziilor, cu conditia ca acestea sa se refere la o opera sau un alt obiect protejat, care a fost deja pus, in mod legal, la dispozitia publicului, indicindu-se sursa si numele autorului, cu exceptia cazurilor cind acest lucru este imposibil, si folosirea lor in conformitate cu practica corecta si in masura impusa de un scop specific;
- utilizarea operelor prin ilustrari in publicatii, emisiuni sau imprimari audio sau video in cadrul procesului educativ, cu conditia sa se indice sursa si numele autorului, cu exceptia cazurilor in care acest lucru este imposibil si in masura justificata de atingerea unui scop necomercial;
- reproducerea si distribuirea in presa, comunicarea publica sau punerea la dispozitia publicului in regim interactiv a articolelor publicate cu privire la subiectele de actualitate economica, politica sau religioasa sau a unor opere radiodifuzate sau televizate sau a altor obiecte protejate cu acelasi caracter ori aduse la cunostinta publica in regim interactiv, in cazurile in care astfel de utilizari nu sint rezervate in mod expres si daca se indica sursa, inclusiv numele autorului;
- utilizarea operelor sau a altor obiecte protejate pentru relatarea evenimentelor curente, in masura in care este justificata de scopuri de informare si cu conditia sa fie indicata sursa, inclusiv numele autorului, cu exceptia cazurilor in care acest lucru este imposibil;
- utilizarea discursurilor publice, precum si a extraselor din prelegeri publice, opere sau obiecte protejate similare, in masura justificata de scopul de informare si cu conditia sa fie indicata sursa, inclusiv numele autorului, cu exceptia cazurilor in care acest lucru este imposibil;
- utilizarea in scopul securitatii publice sau pentru a asigura derularea si relatarea adecvata a procedurilor parlamentare, administrative sau judiciare;
- utilizarea propriilor instalatii si pentru propriile emisiuni in vederea imprimarilor temporare ale operelor realizate de organizatiile de difuziune. Asemenea imprimari vor fi sterse si distruse dupa sase luni, cu exceptia celor care au valoare documentara exceptionala ce vor fi pastrate in arhiva de stat;
- utilizarea in folosul persoanelor cu deficiente vizuale, avand legatura directa cu acea deficienta si de natura necomerciala, in masura impusa de aceasta;
- imprimarea emisiunilor difuzate de institutii sociale nonprofit, precum sint spitalele, cu conditia ca titularii de drepturi sa primeasca o remuneratie echitabila;
- utilizarea operelor in timpul ceremoniilor religioase sau a ceremoniilor oficiale organizate de o autoritate publica;
- utilizarea operelor, precum ar fi operele de arhitectura sau sculptura, destinate amplasarii permanente in locuri publice;
- utilizarea operelor in scop de reclama a expozitiilor publice sau vinzarilor de opere de arta, in masura necesara pentru promovarea evenimentului, excluzind orice alte scopuri comerciale;
- utilizarea operelor cu scopul de a caricaturiza sau parodia;
- utilizarea operelor in legatura cu demonstrarea sau reparatia unui echipament;
- utilizarea unei opere artistice sub forma unui imobil sau a unui desen ori plan al unui imobil, in scopul reconstructiei imobilului respectiv;
- utilizarea operelor, prin comunicare sau facindu-le accesibile publicului in regim interactiv, in scopul cercetarii sau studiului privat de catre membri individuali ai publicului, prin intermediul unor terminale speciale din localurile de bibliotecilor, arhivelor si altor institutii similare a operelor si a altor obiecte protejate aflate in colectiile lor si care nu fac obiectul achizitionarii sau conditiilor de licentiere.
- fixarea operelor intrate in domeniul public in forma electronica in scopuri de arhivare de catre biblioteci, fara obtinerea unui avantaj economic sau comercial direct indirect.
-
Ce actiuni poate sa intreprinda persoana careia i-au fost incalcate drepturile de autor sau conexe?
Orice persoana fizica sau juridica, precum si alti titulari de drepturi, care au pretentii in privinta valorificarii unui obiect al dreptului de autor, al drepturilor conexe sau altor drepturi protejate de prezenta lege, are dreptul sa initieze actiuni in instanta de judecata competenta ori sa sesizeze alta autoritate pentru aplicarea masurilor, procedurilor si remediilor prevazute in prezentul capitol.
Proceduri judiciare in privinta incalcarii dreptului de autor si drepturilor conexe pot fi initiate de urmatoarele persoane:
- titularii de drepturi sau autoritatile abilitate sa actioneze in scopul protectiei drepturilor acestora;
- toate celelalte persoane care beneficiaza de asemenea drepturi, in special licentiatii;
- organizatiile de gestiune colectiva a dreptului de autor si/sau a drepturilor conexe, inclusiv in exercitarea drepturilor care cad sub incidenta gestiunii colective extinse si/sau obligatorii;
- organizatiile profesionale de aparare si alti reprezentanti ai titularilor de drepturi si ai licentiatilor.
Aceste persoane se scutesc de achitarea taxei de stat la depunerea cererii la judecarea pricinilor ce decurg din dreptul de autor sau din drepturile conexe. Aceasta urmeaza sa fie incasata, in modul si marimea stabilite de legislatie, de la persoana recunoscuta vinovata de violarea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe.
In cadrul procedurilor judiciare initiate in privinta incalcarii dreptului de autor sau conexe, poate fi solicitat instantelor de judecata sau altor organisme competente, dupa caz, recunoasterea drepturilor lor, constatarea incalcarii acestora si repararea prejudiciului prin stabilirea unor despagubiri.
Instanta de judecata poate stabili despagubirea partii lezate, la aprecierea acesteia, in unul din urmatoarele moduri:
- restabilirea situatiei existente pina la violarea dreptului si a incetarii actiunilor care comporta violarea dreptului sau creeaza pericolul violarii lui;
- recuperarea pierderilor, inclusiv a beneficiului ratat, suportate de partea lezata;
- perceperea profitului obtinut ilegal de persoana care a violat drepturile;
- achitarea unei compensatii de la 500 pina la 500000 lei pentru dreptul incalcat.
Titularul de drepturi lezat in drepturile protejate de prezenta lege poate revendica si recuperarea materiala a prejudiciului moral.
Persoana culpabila de violarea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe poarta raspundere in conformitate cu legislatia civila, administrativa si penala.
-
Cine imi poate verifica activitatea?
In conformitate cu legislatia in vigoare, politia este singura autoritate competenta sa efectueze verificari. BSA acorda sprijin specializat, daca este necesar si solicitat de catre autoritatile competente. Colaboratorii AGEPI de asemenea pot participa la verificari in calitate de specialisti si/sau pot realiza o expertiza tehnica dupa verificare, la cererea politiei.
-
Ce trebuie sa prezint in cazul unei verificari?
Situatiile pot fi diferite, dar, de regula, trebuie sa prezentati, cel putin, licentele originale si copiile facturilor de achizitie. Pentru situatia in care s-ar efectua o verificare asigurati-va ca aveti la sediu si la filiale (in cazul in care aveti mai multe) copii ale licentelor pentru programul de computer utilizat, copii ale facturilor sau ale documentelor de achizitie a acestora.
-
Cine raspunde pentru legalitatea software-ului utilizat?
Raspunderea juridica (penala si civila) pentru instalarea si utilizarea programelor de computer in cadrul unei societati ii revine administratorului, respectiv, administratorilor societatii comerciale. In cazul in care compania are in organigrama o structura specializata pentru achizitionarea, instalarea si utilizarea programelor de computer, atunci raspunderea juridica va reveni sefului acestui departament sau persoanei care are inscrise in fisa de post atributii legate de instalarea si utilizarea programelor de computer (de exemplu, IT managerul, seful oficiului de calcul, administratorul de retea etc.).
In conformitate cu art. 185/1 din Codul penal al Republicii Moldova, pentru incalcarea dreptului de autor asupra programelor de computer poate fi trasa la raspundere penala si persoana juridica, adica societatea comerciala.
Din punctul de vedere al Codului civil, i compania va raspunde ntotdeauna pentru despagubirile solicitate de titularii de drepturi de autor asupra programelor de computer, lezati prin incalcarea dispozitiilor legale aplicabile in domeniu, dar si persoana fizica (administratorul sau angajatul societatii).
-
Care sunt cele mai des intâlnite forme de piraterie software?
Utilizarea unui numar de programe mai mare decât cel permis de licenta acordata de producatorul-titular de drepturi de autor, cu sau fara consimtamântul sau stiinta managerului.
Producerea si/sau comercializarea de discuri optice contrafacute sau piratate.
Comercializarea de PC-uri cu software instalat fara licenta (hard-disk loading).
Pirateria pe Internet.
-
Care sunt consecintele pirateriei software?
Introducerea in reteaua organizatiei a unor programe incomplete si/sau care pot contine virusi.
Lipsa suportului tehnic.
Imposibilitatea de a primi versiuni calitativ mai superioare (upgrade) in conditii avantajoase.
Investigatii judiciare care pot duce la condamnarea persoanei fizice pâna la 5 ani de inchisoare si a persoanei juridice la o amenda penala de pâna la 200 000 lei, la care se pot adauga pedepse complementare, inclusiv lichidarea societatii. Achitarea unor despagubiri considerabile.
Mentinea in cazierul persoanelor condamnate, acest lucru implicând imposibilitatea de a ocupa anumite functii.
Pierderea prestigiului companiei sau a reputatiei persoanei implicate.
-
Ce pot face pentru a-mi proteja compania de consecintele pirateriei?
Implementati un sistem de gestionare a programelor pentru calculator utilizate in cadrul institutiei dDvs., realizati periodic un inventar/analiza a programelor instalate si a licentelor detinute.
Centralizati procesul de achizitie, astfel veti activa in conditii mai avantajoase cu producatorii si veti avea o standardizare a resurselor IT: cumparati software numai de la dealeri cu o buna reputatie.
Desemnati o persoana responsabila pentru achizitionarea si gestionarea programelor de computer in stricta conformitate cu legea.
Redactati un regulament referitor la regimul instalarii, descarcarii si utilizarii de programe de computer in interiorul institutiei Dvs.
In cazul descoperirii de programe instalate fara licenta sau le stergeti imediat, sau achizitionati licentele necesare.
Intocmiti o fisa a fiecarui calculator, continând programele instalate de conducerea institutiei, semnata atât de angajatul care utilizeaza calculatorul respectiv, cât si de un reprezentant al institutiei, nu le permiteti angajatilor sa incarce programe de pe Internet fara avizul departamentului IT.
-
Cum pot realiza un audit software intern eficient?
Verificati periodic toate calculatoarele companiei si faceti o lista a programelor instalate si a detinatorilor de drepturi de autor. Instrumente electronice de verificare a programelor instalate se pot descarca gratuit si folosi de la: http://www.bsa.org/countrz/Tools and Resources/Free Software Audit Tools.aspx
Comparati lista programelor instalate cu cea a licentelor achizitionate.